بچه نفتون
مطالب انتقادی با چاشنی طنز
صفحات وبلاگ
کلمات کلیدی مطالب
آرشیو وبلاگ
نویسنده: حبیب اله بهرامی - ۱۳۸٥/٥/۳

 

خودروي خيلي ملي!!

 

تا چند وقت پيش پيكان يك خودروي ملي بود. اما از وقتي كه خودروي سمند ابراز وجود كرد، سمند شد خودروي ملي و ما نيز به داشتن آن افتخار كرديم و بر اين افتخار باليديم!

يادم مي آيد به استادي كه سر كلاس درس، از خودروي سمند تعريف و تمجيد مي كرد! وي يك جوري از اين خودرو صحبت مي كرد كه بنده فكر كردم تا كنون خودرويي مثل سمند ساخته نشده و نخواهد شد!

اما، بعد از مدتي كه از توليد سمند و يا خودروي ملي گذشت و اين خودرو شكل واقعي خود را نمايان كرد، دريافتم كه آن جور هم كه مي گفتند: علي آباد دهي نيست!

دوستي يك خودروي سمند نشانم داد و گفت: بيا و از يك دست بودن وسايل و در و پيكر و چند نقطه ي اين خودرو حال كن!

سپس در صندوق عقب و چراغ هاي آن را نشانم داد و گفت: نگاه كن و حال!

تا نگاهم به در صندوق عقب افتاد، در دل گفتم: عجب خودروي ملي است اين سمند!

آدم وقتي كه نگاهش مي كنه، لذت مي بره! انگشت كوچكم را توي درز و مابين قاب دو چراغ عقب گذاشتم و گفتم: انگاري اين فاصله را به اندازه ي انگشت من در نظر گرفته اند! چرا كه نوك انگشتم به راحتي در آن فرو مي رود.

سپس نگاهي به درز قسمت بالايي آن انداختم و ديدم: نه! انگاري كه اين درز در چند سانتي متر بالاتر كوچك تر است و انگشتم توي آن نمي رود و بايد كليد توي آن بچرخاني!

سپس نگاهي به فاصله هاي درزهاي صندوق عقب آن با گلگيرها كردم و باز ديدم كه اين درزها و يا فاصله ها از پايين و بالا با هم فرق دارند. يعني اگر از بالا نيم سانت است ولي از پايين كمتر است و نوك انگشت توي آن فرو نمي رود!

داشتم به اين شاهكار خلق شده توسط شركت ايران خودرو براي خوردوي ملي فكر مي كردم كه يك آقايي آمد و گفت: چند وقت پيش من يك خودروي پرايد خريدم كه مثل همين سمند اين مشكلات را داشت!

وي افزود: وقتي كه فاصله هاي اختلاف حقوق و نيز طبقاتي بين كارگران و مديران و مسوولان زياد است و به عبارتي از زمين تا آسمان است، نبايد انتظار داشته باشي كه در ساخت قطعات خودرو و يا چيز ديگر اندازه ها رعايت شود. هرچند كه اين ها قالب دارند، اما همين قالب ها هم به مرور زمان دچار فرسايش و چند نقطه مي شوند!

رو به اين آقا گفتم: خب! چه بايد كرد؟

وي گفت: هيچ! بايد اختلاف سطوح را به حداقل رساند و زمينه هاي دلگرم شدن و پشتكار و علاقمندي كارگران را فراهم كرد تا ايشان با خيالي راحت و آسوده به تلاش و كار و فعاليت بپردازند و درزها و سوراخ سنبه ها و چند نقطه ها را بگيرند!

من كه از حرف هاي اين آقاهه! سر در نياوردم و به گمانم اين درزها كه توي اين خودروها بوده لازم است و با نگاه به آن ها مي توانيم ضمن ترويج احساس مسووليت، به خارجكي ها هم بفهمانيم كه هنر نزد ماست و بس.

راستي منظورم از هنر چيست؟! كسي هست كه پاسخ ما را بدهد؟!

 

حبیب اله بهرامی
هم نویسنده ام و شاعر و هم روزنامه نگار (دبیر شورای نویسندگان روزنامه های توسعه جنوب و قلم امروز و هفته نامه آستانه پارس در خوزستان) و هم مسوول روابط عمومی اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خوزستان. به کار روزنامه نگاری و ترویج فرهنگ تعاون عشق می ورزم . این وب به هیچ دستگاه دولتی ، تعاونی و خصوصی و نیز گروه و حزبی وابسته نیست. مطالب و توضیحاتی که در این وب نوشته می شود نظر شخصی این جانب است و لاغیر . این هم تلفن همراه برای ارایه ی پیشنهاد ها و نظرهای شما عزیزان تعاونگر و غیره 09166152178
نویسندگان وبلاگ:
مطالب اخیر:
دوستان من:
کدهای اضافی کاربر :